Hur man fotar ett djur

Idag har jag spenderat min tid i ett rum i Sollentuna Rackethall för att fota flera olika katter som ställs ut. Haft en väldigt fin dag även om det började lite sämre (försov oss men det löste vi snabbt). En liten huvudvärk har också varit med mig hela dagen men inget jag inte kan hantera :)

Många frågar mig hur jag kan ta bilder på katter som jag gör och flera tror till och med att det är omöjligt. Jag brukar skratta och säga att det är för att jag tycker om dem så mycket och till stor del stämmer nog det också. Att man känner för objekten man fotar hjälper enormt mycket för att få en känsla till bilden. För fotografering är så enormt mycket mer än bara en kamera. Det är kameran, jag och min kreativitet. Jag kan lova att jag är dålig eller på dåligt humör blir bilderna sämre än om jag är glad.
Tillbaka till hur. Jo, här kommer nu några konkreta tips på hur jag gör när jag fotar katter. Dock så går det oftast inte att göra detta på en gång utan det handlar om att öva öva öva.

Jag har alltid vippor eller pipleksak till hands när jag ska fota katter (eller hundar också för den delen). De leker jag med i ena handen och håller kameran i andra.

Jag vill ju beroende på ras få katten att se rastypisk ut (tex en siames ska ju inte se likadan ut i kroppen eller ansiktet som en perser) men nu bortser vi från det och tänker bara på att det är en katt. Jag vill gärna ha bilder där katten tittar in i kameran men också lite profil etc.

För att ansiktet ska bli bra måste det finnas ljus. Jag fotar ofta i studio då katten får det fina blänket i ögonen därifrån. Har man inte tillgång till studio som de flesta inte har så sätter jag katten på en ren yta (ta bort så mycket bråte och krafs i bakgrunden som möjligt, sätta gärna upp en filt eller något för att få en jämn yta). Ha ett fönster (gärna flera) i ryggen så att katten har ljus på sig. INTE sol. Den ska inte sitta i solen alltså utan bara få ett rent och fint ljus från fönstret. Solen gör att katten blir jätteljus och kisar vilket sällan blir bra.

Så nu har vi alltså leksaker, bra ljus och en bakgrund. Nu behöver vi en kamera. Jag rekommenderar alla att läsa manualen vilken kamera man än har för autoläget kan inte göra det man vill göra alla gånger och vill man ha de fantastiska bilder man ser hos fotografers sida och undrar HUR de gjorde de så är svaret i stort sett alltid manuellt läga. Men räcker det med auto för er så kör på det tills ni behärskar manuella läget.

Nu kör vi, lek med katten. Snurra runt vippan runt katten för att få den att röra sig (här krävs det också MYCKET träning för att få katten dit man vill ha den och beroende på vilken katt man har att göra med kan annat behövas ta till). Pipleksaker fungerar för väldigt envisa katter som inte vill titta in i kameran.

Så öva öva öva med andra :)
Lycka till!

Imorgon kör jag på med ännu en dag fylld med kattfoto!

Dessa fotona är tagna idag i studio

 
Dessa fotona är tagna utan studio med vanligt fönsterljus
 

wow, verkligen fina bilder! du är så duktig!

Svar: Tack så jättemycket fina du! :)
Lisa-Marie Chandler

2013-11-17 // 09:29:42

Så härliga bilder!!! Måste verkligen ta mig tid att ta mer bilder på mina hundar här hemma. Blir bara en himlarns massa bebisbilder just nu :-).

Svar: Tack så jättemycket :) Ja jag vet hur det är med ett barn hemma haha :)
Lisa-Marie Chandler

2013-11-21 // 01:03:05

Att fotografera katter måste vara bland det roligaste som finns att lyckas med tror jag! Jag älskar riktigt fina kattbilder! Men visst, jag älskar ju katter så klart! Dina bilder är helt underbara!
Ditt tips om att lära sig kameran är absolut jätteviktigt om man vill få bilderna som man vill ha! De övriga tipsen är också bra. Får jag fråga vad du använder för objektiv när du kan vippa samtidigt som du fotograferar utan att få skakoskärpa?

Svar: Hej Anneli, Jag blir så otroligt glad av din kommentar! :)Jag använder Tamron 28-75 2,8 i studio och oftast 50mm 1,4 när jag fotar utan studion.
Kram på dig!
Lisa-Marie Chandler

2013-11-25 // 16:38:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: